Met het aanbod ‘Hoe overleef ik mijn 1ste (enz.…) smartphone?’ richten we ons specifiek op de ‘overgang’, die alle kinderen en jongeren vroeg of laat (mee)maken, van smartphone-loos tot smartphone-bezitter. In de laatste graad van het lager onderwijs neemt het smartphonebezit onder Vlaamse jongeren opvallend toe. Volgens het Apestaartjaren onderzoek (2018) bezit 53% van de kinderen uit de lagere school een smartphone. In de eerste graad van het secundair ligt dit het bezit al op 92%. De smartphone is dan ook een ‘typisch’ cadeau geworden dat je krijgt bij je communie of lentefeest.
Het hebben van een smartphone, toegang tot sociale media en een vergrootte on- en offlinewereld vol interessante contacten kan jongeren wel eens doen wankelen. Soms lijkt dit een tsunami van indrukken en contacten met zich mee te brengen. Daarom dat we met deze les kinderen uit de laatste graad van het lager onderwijs hierop expliciet voorbereiden en parallel reiken we ouders en leerkrachten handvatten aan om hen hierbij te ondersteunen.
Het totale pakket bestaat volgens ons ideaal uit een klassikaal lesmoment en een sessie voor ouders en leerkrachten. In de les gaan we met leerlingen van de laatste graad van het lager onderwijs interactief aan de slag rond de twee essentiële mediawijze thema’s die zij nodig gaan hebben bij het gebruiken van hun eerste telefoon en sociale media: (1) nettiquette of de ongeschreven omgangsregels online en (2) mediawijze balans of hoe alles wat ze doen in evenwicht houden, on- en offline. Tijdens de sessie voor ouders en leerkrachten geven we hen gespreksstarters en doe-opdrachten mee waarmee zij ook verder aan de slag kunnen. Deze sessie bouwt voort op inhouden maar ook creaties van leerlingen uit hun lesmoment. Zo willen we de duurzaamheid van het vormingspakket garanderen.
Voor elke vraag maken we een offerte op maat.
Het lespakket en de ouderavond heb ik samen ontwikkeld met Tom Vandries in het kader van Mediaopvoeding.be.
Meer informatie over dit aanbod vind je hier. .