Opvallend: escaperooms worden vaak gebruik als methodiek om met jongeren te werken rond #mediawijsheid.

Vandaag stond er in de krant een berichtje over Politiezone RIHO die aanvullend op het aanbod naar lagere scholen rond mediawijsheid, veilig internetten en cybercrime specifiek voor jongeren uit het secundair onderwijs een escaperoom ontwikkelde. In elke ruimte krijgen de jongeren onder andere opdrachten rond veilig internetten, sexting, cyberpesten, het gebruik van wachtwoorden en sociale media.
 
 
Spontaan kon ik twee andere dergelijke rooms opsommen met vergelijkbaar doel.
 
Ik ben niet zeker, maar ik wil het denken (als voorzitter van de raad van beheer) dat we met Link in de Kabel de eersten waren ;-). Enter Escape is een digitale escape game voor kinderen en jongeren over veilig en verantwoord mediagebruik. Met Enter Escape kan je samen met kinderen en jongeren nadenken over de nodige vaardigheden om maximaal gebruik te maken van de kansen die online media bieden én bewust te zijn van de risico’s en gevaren.
 
En ook binnen De Schaal van M (een aanbod rond #mediawijsheid voor lagere scholen onder aanvoeren van onder andere Mediawijs en Ketnet VRT), hanteert de Escape Game op dit principe. Wil je graag op een leuke manier werken aan datawijsheid met jouw klas, dan kan dat met deze Escape Game. Ook vrij beschikbaar.
Dus het is iets met escaperooms en -games. Geen idee of hier al veel onderzoek rond gebeurd is over de werkzaamheid van deze methodiek. Leuk is het alleszins wel