mediaopvoeding deze week – maart 2018

Enkele opvallende zaken die ik deze week tegenkwam op vlak van #mediaopvoeding

1) Onze Zuiderburen uit Windesheim (Zwolle) bieden vanaf volgend jaar een opleiding aan tot ‘expertcoach mediawijsheid‘. Ze willen hiermee professionals vormen op binnen de eigen organisatie hét centrale aanspreekpunt te zijn op het gebied van mediawijsheid en mediaopvoeding. Uiteraard lijkt me dit een waardevolle opleiding enerzijds omdat ik ervan overtuig ben dat er een noodzaak is aan dit soort aanspreekpunten en anderzijds ook omdat ik de kwaliteit van de betrokken docenten kan bevestigen. Wat ik me wel afvraag is of dit in werkelijkheid ook een haalbare kaart is voor de professionals zelf om de opleiding te volgen (tijdens hun werkuren)? Ik zou graag een doorsnede willen zien van de profielen die hier instappen, en of er dan ook mensen uit zorg- en welzijn mee instappen. Maar hopelijk zijn er daarnaast wel personen te vinden die naast hun uren dit soort trainingen willen vormen en zo hun competenties sterker maken op de arbeidsmarkt.

2) Ik wou er zelf aan beginnen, maar toen zag ik dat collega Pedro mijn gedachten reeds online zette. De minimumgrens voor sociale media op 13 zetten leek me onafwendbaar, dat het jongeren gaat doen wachten tot ze 13 zijn zeker niet. Wel geeft dit ouders (opnieuw) een handvat om met zoon of dochter aan de slag te gaan. “Waarom kinderen onder de 13 jaar toch niet van Musical.Ly en Instagram zullen blijven”. Vorige week werkte ik nog met een aantal klassen in een Brusselse secundaire school rond risico’s op sociale media. Bleek dat ze nog niet veel volwassenen ontmoet hadden voor de klas die sexting als iets normaals wilden bekijken, en hen dan maar beter goede spelregels meegaf dan het af te raden.

3) En tenslotte heeft Apple geluisterd naar ons advies van 13 januari en lanceerde Apple Families, waarmee ze willen inzetten op mediawijsheid. Bij het stukje waarbij Apple uitlegt hoe ouders via hun toestellen toezicht kunnen houden, wat uiteraard voorbij gaat aan het aspect van ‘vertrouwen’ en ‘groot worden’ hierbij. Maar goed, dat is opvoeding dus. Specifiek zouden ouders de mogelijkheden rond het controleren van in-app purchases goed moeten bekijken. Het sluit immers aan bij onze bezorgdheid rond de combi gamen/gokken wat recent ook in de pers was. En daar bovenop zorgt Apple ook nog voor onze gezondheid. En tenslotte werd ik vorige week nog geïnterviewd door iemand van Apple ‘Easy M’ over mediawijsheid en Apple in de klas.

Als uitsmijter: Deze Nederlandse website bereidt mensen met een verstandelijke beperking voor op de huisarts. En hier 5 geweldige getuigenissen van gebruikers van onlinehulp.