mediaopvoeding deze week – juni 2018

Enkele zaken die ik de voorbije weken tegenkwam op vlak van #mediaopvoeding:

1. Medische gevolgen van schermen en dus ook mediawijsheid

Heel wat media-aandacht voor medische gevolgen van schermgebruikTom en ik schreven deze blogpost over de toegenomen bijziendheid bij kinderen. Vanuit een medische (en niet pedagogisch standpunt) lezen we hier het belang van een goed (genoeg) digitaal evenwicht voor kinderen. Aandacht voor de juiste omstandigheden waarin tablets gebruikt en boeken gelezen worden is raadzaam.

slechte foto die slechtziendheid simuleert

Op 22/05/18 was een opvallende kop in De Standaard “Teveel Schermen, Teveel Prikkels”. Wat kort door de bocht verklaarde een psychiater de toename van het aantal kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette in haar praktijk met overmatig tabletgebruik. Wouter Duyck ergert zich terecht aan dat soort populaire en paniekerige beweringen. Hier reageert deze hoogleraar cognitieve psycho­logie tegen deze verklaring.

Dit Limburgs onderzoek waarschuwt terecht voor gezondheidsrisico’s bij meer dan 10 u schermtijd per week. Geen causaliteit en dus genuanceerd

2. Jongerentaal online

Voor wie nog mee wil zijn met de termen die jongeren online gebruiken, de VRT maakte dit overzichtje van 20 ‘te kennen’ begrippen.

 

3. General Data Protection Regulation

GDPR – ook in de sportclub

En tenslotte: de GDPR is everywhere. Zo leek het toch in mijn mailbox. En wat je dan al dan niet moet doen is allicht niet voor iedereen even duidelijk. In een inspiratiesessie die ik mee verzorgde gingen we met hulpverleners op zoek naar de juiste contouren van deze vernieuwde privacywet, en daagde hen uit om blijvend te zoeken naar manieren om hun cliënten te bereiken en te ondersteunen. Ook via sociale media. Het filmpje werd ontwikkeld voor jongeren, maar het geeft volwassenen voldoende mee om de werkelijke gevolgen van de GDPR in te schatten.

Oja, hier vind je een mooi overzichtje van de GDPR-leeftijden voor sociale media in de EU.

 

DN