Vandaag pakt Mediawijs voor het eerst uit met de MediaNest Cijfers, een onderzoek dat in kaart brengt hoe onze allerjongsten omgaan met media. Voor het onderzoek lieten zo’n 500 ouders hun licht schijnen op het schermgebruik van hun kinderen: welke media gebruiken ze op welke leeftijd, wat kunnen ze al op eigen houtje en wat doen ze het liefst? Maar ook: hoe denken ouders hier zelf over? En is er een verband met hun eigen mediawijsheid? Boeiend om te lezen wat ouders hier zelf over te zeggen hebben.
Welke bullets vatten de resultaten samen?
- TV blijft voor jonge kinderen hét mediatoestel en al vanaf het eerste levensjaar. Andere schermen volgen rond de 2,5 jaar. (zou dit niet een onderschatting zijn of een sociaal antwoord?)
- Schermen zijn overal te bespeuren, de hele dag lang.
- “Kijkt mijn kind te veel naar een scherm?” is, net als in ouderavonden, de meest gestelde vraag aan de experts.
- Technische oplossingen om bijvoorbeeld ongeschikte inhouden te weren worden voornamelijk gebruikt door de iets meer mediawijze ouders. Net als samen media gebruiken.
De MediaNest cijfers bevestigden heel wat dingen die we al wisten of toch vermoeden, maar brengt ons vooral ook nog heel wat nieuwe inzichten over het mediagebruik en mediaopvoeding bij de allerkleinsten. En dit leert ons vooral dat er nog veel is wat we niet weten over mediawijsheid. We kunnen ons bijvoorbeeld afvragen waarom meer dan een kwart van de ouders van 0 tot 7 jarigen zichzelf niet mediawijs inschatten? Gaat het allemaal wat te snel? Zien ze de meerwaarde niet? Zijn dit ook degene die niet altijd het goede voorbeeld tonen? Is mee zijn met de nieuwste ontwikkelingen en zelfstandig media kunnen gebruiken wel voldoende om mediawijs te zijn? Waarom stellen degene die mediawijzer zijn zich minder vragen? Overschatten ze zichzelf niet? Of overschatten degene die niet of weinig mediawijs zijn vaak hun eigen competenties? Hopelijk van niet! Maar het lijkt logisch: eens mediawijzer, begin je pas te beseffen wat je nog niet weet.
Het volledige rapport kan je hier vinden. De tekst hierboven werd grotendeels overgenomen vanop Mediawijs.be.
Mediawijs vroeg me ook om op voorhand al eens door de resultaten te gaan en te antwoorden op enkele persvragen. Enkele online artikels vind je hieronder.
Het Nieuwsblad.
Knack
Metro
VTM (te bekijken tot 31/10/19) (vanaf minuut 29 ongeveer).
Zo op TV komen is natuurlijk niet zo alledaags. Grappig misschien om te zien hoe dat het er hier in huis dan aan toe ging deze ochtend.
DN, 24/10