Momenteel verzorg ik voor Joetz vzw en in het kader van Rode Neuzendag expertsessies in klassen uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Vier thema’s komen hierbij aan bod, maar de uitdagende vraag achter deze thema’s is vooral toch ‘kunnen we elkaar als klasgenoten anders en beter ondersteunen in onze onlinewereld?’. Ik liet me daartoe inspireren door onderzoek dat gebeurde tijdens de voorbije lockdowns en waaruit blijkt dat vooral meisjes meer online ondersteunend zijn geworden naar elkaar (Choice, 2021). Uiteraard verken ik daarvoor eerst met de leerlingen hun gedrag op sociale media, geven we elkaar tips over hoe we sociale media in kunnen zetten om onze ambities te bereiken en co-creëren we manieren hoe we anderen online kunnen ondersteunen als die zich even niet goed voelen. Tot slot maken de leerlingen ook kennis met onlinehulpplatformen die minder bekend zijn.
De voorbije week was het in Nederland de Week van de Mediawijsheid: Samen Sociaal Online (5 t/m 12 november 2021). Bitescience analyseert het meest recente en relevante wetenschappelijke onderzoek naar mediawijsheid-thema’s en focuste deze week op online prosociaal gedrag als thema. Prosociaal gedrag wordt gedefinieerd als vrijwillig gedrag ten behoeve van andermans welzijn en doet zich online voor onder de vorm van: iemand ondersteunen via sociale media, reageren op online vragen om hulp of het tekenen van een online petitie. Het onderzoek legt deze vier conclusies voor:
Geef toe dat dit veelbelovend is, en eens niet met het vingertje hoeft te wijzen naar jongeren en hun sociaal mediagebruik. Ik denk wel dat we hier jongeren ook in moeten ondersteunen om hier zelf bewuster en dus meer mindfull mee om te laten gaan.
Dat is een moeilijke oefening voor sommige klassen maar soms komen daar mooie inzichten uit.
- Je kan online herkennen dat iemand zich minder voelt als: de berichten korter maar soms ook opvallend langer worden, je ziet dat via beeldbellen ook op hun gezicht, …
- Als ze zichzelf niet goed voelen denken ze het toch ook online kenbaar te maken aan hun vrienden (uiteraard meer een-op-een) of zoeken ze de weg naar Awel.be.
- Voor de jongeren blijken sociale media simpelweg ook gewoon een ander communicatiemedium te zijn waarlangs ze andere kunnen ondersteunen.
- (ik leg een verzameling aan van alle tips die de jongeren me meegeven tijdens de sessies dus to be continued)
Wil je meer tips over hoe je online pro-sociaal gedrag kan stimuleren? Enkele ervan zijn hier te vinden.